World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

DV (newspaper)

Article Id: WHEBN0003418049
Reproduction Date:

Title: DV (newspaper)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Media of Iceland, Telecommunications in Iceland, Index of Iceland-related articles, Linguistic purism in Icelandic
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

DV (newspaper)

Dagblaðið Vísir
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) DV ehf.
Editor Reynir Traustason, Jón Trausti Reynisson
Staff writers 15
Founded 1981
Headquarters Tryggvagata 11
101 Reykjavík
Website DV.is

DV (Dagblaðið Vísir) is an Icelandic newspaper published by DV ehf. It came into existence in 1981 when two formerly independent newspapers, Vísir and Dagblaðið, merged. It is published three times a week. DV also has an online publication at DV.is.

The paper was bought from Birtíngur in April 2010. The paper's editors, Reynir Traustaon, and Lilja Skaftadóttir, an art dealer, bought it among a few others. A full list of owners is published at DV.is.

Through the years, DV has sparked public controversies in Iceland with its editorial policy. It is widely considered the only investigative newspaper in Iceland.

Report of the Special Investigation Commission

In the report of the Special Investigation Commission, that was formed by Alþingi, DV was specially noted as almost the only newspaper in Iceland that questioned the Icelandic banks. As a result, the paper acquired broader readership. The paper continues to report news about the fallen banks today.

Previous controversy

In January 2006, DV ran a cover story claiming that former elementary school teacher Gísli Hjartarson had sexually abused two or more boys in his home town of Ísafjörður, Northwest Iceland. Hjartarson, who had not been charged with the abuse, committed suicide the same day and cited DV's story as his reason in a letter he left for his family.

This tragedy caused popular uproar against DV with 30 thousand people (about 10% of the Icelandic population) signing an online petition demanding a new editorial policy. The editors were forced to resign.

On 4 June 2008, DV reported that The State Committee of Compensations had paid compensations to two boys in this case.

See also

External links

  • Official website


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.