World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Not to be confused with Canal Sur.
Launched July 24, 2005
Owned by La Nueva Televisora del Sur, a public company sponsored by:
 Argentina 20%
 Bolivia 5%
 Cuba 19%
 Ecuador 10%
 Nicaragua 10%
 Uruguay 10%
 Venezuela 51%
Picture format 480i (SDTV)
Slogan "Nuestro Norte es el Sur"
("Our North is the South")
Language English, Spanish, Portuguese (for Brazil) only.
Broadcast area Latin America and the Caribbean, Europe and Northern Africa
Affiliates Venezolana de Televisión
TV Pública Digital
Cubavision International
Ecuador TV
TV Boliviana
Uruguay National Television
Headquarters Caracas, Venezuela
Local UHF Venezuela Channel 43 (Puerto La Cruz)
Channel 46 (Valencia)
Channels 49, 51 (Caracas)
Channel 51 (Barquisimeto)
Local UHF
Channel 21 (Quevedo, Riobamba, Salinas)
Channel 22 (Ambato, Manta, Portoviejo)
Channel 23 (Cuenca, Loja)
Channel 34 (Guayaquil)
Channel 48 (Quito)
Some programming available through local TV stations in several Latin American countries Check your local TV station schedules[1]
Astra 1L Europe 11538 V / 22000 / 5/6
Hispasat 1C 11972 V / 27500 / 3/4
Hot Bird Europe 11304 V / 27500 / 2/3
NSS 806 Americas 4118 V / 2960 / 3/4
Digital+ Spain Channel 156
DirecTV All South America Channel 722
Movistar TV Digital Venezuela Channel 131
Telefónica TV Digital South America Channel 451
TV Vlaanderen Digitaal Belgium Channel 303
Sky Digital Channel 916
Venesat-1 Americas 23000? V / 259? / 260?
Galaxy 19 Americas Channel 60
El Salvador
Channel 72
Kabel Deutschland 2328
Cabovisão Portugal Channel 133 (digital)
Cable Mágico Perú Channel 102 (analog)
Channel 814 (digital)
Estesa Nicaragua Channel 97
Intercable Venezuela Channel 76
NetUno Venezuela Channel 14
Channel 45
Channel 51
Channel 223
Streaming media Multimedia teleSUR: Live news and high quality recordings database

La Nueva Televisora del Sur (teleSUR, English: The New Television Station of the South) is a pan–Latin American terrestrial and satellite television network headquartered in Caracas, Venezuela. TeleSUR was launched with the objective of providing information to promote the integration of Latin America.[2]


  • Legal status, funding and structure 1
  • History 2
    • Founding 2.1
    • Incorporation process of the sponsor countries 2.2
      • Uruguay 2.2.1
  • Controversies and criticism 3
    • Cooperation agreements with Al Jazeera 3.1
      • Argentina 3.1.1
      • Colombia 3.1.2
        • Detention of Fredy Muñoz Altamiranda
        • William Parra
      • Honduras 3.1.3
        • 2009 coup coverage
      • Ecuador 3.1.4
    • Advertisements 3.2
      • Venezuela 3.2.1
  • Distribution 4
    • teleSUR's broadcasts in Cuba 4.1
    • Additional language versions 4.2
    • teleSUR English 4.3
  • Programming 5
    • Current programming 5.1
    • Cancelled programmes 5.2
  • Reception 6
  • See also 7
  • References 8
  • External links 9

Legal status, funding and structure

  Latin American countries sponsoring teleSUR

La Nueva Televisora del Sur, C.A. is a public company which has various Latin American governments as its sponsors. Its sponsors are the governments of Argentina (20%), Bolivia (5%), Cuba (19%), Ecuador, Nicaragua, Uruguay (10%) and Venezuela (51%).

The channel's news agenda was originally dictated by its Board of Directors with the aid of an advisory council, which is formed by many international and regional leftist intellectuals, including Nobel Peace Prize winner Adolfo Pérez Esquivel, poet Ernesto Cardenal, writers Eduardo Galeano, Tariq Ali, Saul Landau, editor-in-chief of Le Monde diplomatique and historian Ignacio Ramonet, Argentine film producer Tristán Bauer, free software pioneer Richard Stallman and US actor and activist Danny Glover. The network carries no commercial advertising.

Richard Stallman later resigned on 26 February 2011, criticising what he called the channel's pro-Gaddafi stance during the Libyan Civil War.[3]



The founder of teleSUR was Aram Aharonian, who was a journalist and scholar that left Uruguay due to right-wing pressure.[4] Aharonian stated that the idea of teleSUR was "to see ourselves as we truly were", stating that he sought more diversity in the media.[4]

The proposed alternative Latin American television network that would become teleSUR took shape on January 24, 2005 as part of the projects approved in a council of ministers of the Venezuelan government [5] According to The Boston Globe, Venezuelan president Hugo Chávez, who they described as a "media savvy, forward-thinking propagandist" was able to fund 70% of teleSUR's functions while also providing broadcasting facilities, with other leftist governments supporting the network as well advertising it "as a Latin socialist answer to CNN".[6] teleSUR began broadcasting on a limited four-hour schedule on July 24, 2005, on the 222nd birthday of Latin American leader Simón Bolívar. The network began full-time broadcasts on October 31, 2005.

Incorporation process of the sponsor countries


The process of integration of Uruguay to teleSUR was long and controversial. Venezuelan president Hugo Chávez signed on March 3, 2005 several agreements with then-recently elected Uruguayan president

  • Official website (English)
  • Official website (Spanish)

External links

  1. ^ Nicholas Kozloff (18 March 2007). """Interview with Aram Arahonian, teleSUR Director: "We’re not Anti-U.S.. Retrieved 6 February 2009. 
  2. ^ [2])
  3. ^ 2010: November - February Political Notes - Richard Stallman
  4. ^ a b c d e Rory, Carroll, (2014). Comandante : Hugo Chavez's Venezuela. Penguin Books: New York. pp. 195–196.  
  5. ^ a b "Aprobada creación de la Televisora del Sur, C.A." (in Spanish). Ministry of Information and Communication of Venezuela. 24 January 2005. Retrieved 16 January 2009. 
  6. ^ Lakshmanan, Indira (27 July 2005). "Channeling his energies Venezuelans riveted by president's TV show". The Boston Globe. Retrieved 14 April 2012. 
  7. ^ "Entrevista al presidente de Telesur, Andrés Izarra" NuestraAmé, January 20, 2006 (Spanish) (Retrieved on January 18, 2009)
  8. ^ "El Parlamento discutió la integración del país a TeleSur y la situación del Canal 5" Diario La República, February 16, 2006 (Spanish) (Retrieved on January 18, 2009)
  9. ^ "Brovetto: En Telesur "Uruguay es responsable de lo que produce y participa", pero no de la eventual línea editorial" Diario La República, June 30, 2006 (Spanish) (Retrieved on February 9, 2009)
  10. ^ "Diputados aplazó votación sobre la Red Telesur" Diario La República, May 14, 2008 (Spanish) (Retrieved on January 18, 2009)
  11. ^ "Uruguay no se integrará este año a directiva de Telesur", February 24, 2009 (Retrieved on February 27, 2009)
  12. ^ "Uruguay se integra a la multiestatal teleSUR" teleSUR, June 2, 2009 (Spanish) (Retrieved on June 2, 2009)
  13. ^ "Telesur keen on Aljazeera link up". Al-Jazeera English. 28 July 2005. Retrieved 21 January 2009. 
  14. ^ a b Nicholas Kozloff, CounterPunch, 22 January 2010, A Thorn in the Side of the U.S. Military in Haiti
  15. ^ "Mack: New Alliance Between Chavez’s Telesur and Al-Jazeera Creates Global Terror TV Network". Congressman Connie Mack's HOR website. 1 February 2006. Retrieved 21 January 2009. 
  16. ^ "Venezuela defends Al-Jazeera tie-up". Al-Jazeera English. 2 February 2006. Retrieved 21 January 2009. 
  17. ^ "teleSUR y BBC firman acuerdo para intercambiar contenidos" [teleSUR and the BBC sign agreements to share content] (in Spanish). teleSUR. 30 October 2006. Retrieved 21 January 2009. 
  18. ^ "Acuerdo de la BBC con Telesur" [BBC sign agreements with Telesur] (in Spanish). BBC Mundo. 31 October 2006. Retrieved 6 February 2009. 
  19. ^ "Ministerio de comunicación venezolano acuerda alianza con televisora de Irán" [Venezuelan Ministry of Communication agree alliance with Iran TV] (in Spanish). Ministry of Communication and Information of Venezuela. 29 November 2004. Retrieved 14 February 2009. 
  20. ^ "China y Venezuela suscriben 26 acuerdos que incluyen ampliación de Fondo Pesado" [China and Venezuela have signed 26 agreements that include expansion of Heavy Fund] (in Spanish). Ministry of Communication and Information of Venezuela. 24 September 2008. Retrieved 14 February 2009. 
  21. ^ "Venezuela fortalece vínculos estratégicos con China" [Venezuela strengthens strategic ties with China] (in Spanish). teleSUR. 19 February 2009. Retrieved 19 February 2009. 
  22. ^ "Lanzan artefacto explosivo contra vivivienda de corresponsal de TeleSUR en Argentina,, September 11, 2008 (Spanish) (Retrieved on June 7, 2009)
  23. ^ "Atentado contra el corresponsal de Telesur: bomba estalló en la puerta de su domicilio" Federación Latinoamericana de Periodistas, September 13, 2008 (Spanish) (Retrieved on June 7, 2009)
  24. ^ "Agresión al domicilio del periodista Edgardo Esteban", Foro de Periodismo Argentino, September 11, 2008 (Spanish) (Retrieved on June 7, 2009)
  25. ^ "La SIP repudió y reclamó por los ataques recientes contra periodistas argentinos" Sociedad Interamericana de Prensa, Miami, FL, September 17, 2008 (Spanish) (Retrieved on June 7, 2009)
  26. ^ "Injustamente detenido, corresponsal de TeleSUR recibe 2007 en cárcel colombiana",, December 31, 2006 (Spanish) (Retrieved on February 7, 2009)
  27. ^ su salida de la cárcel"triunfo"Corresponsal de TeleSUR califica como un , (Spanish) (Retrieved on January 29, 2009)
  28. ^ "Fredy Muñoz Altamiranda denuncia su situación ante la campaña de acoso del Gobierno colombiano", Derechos Human Rights, February 13, 2007 (Spanish) (Retrieved on January 29, 2009)
  29. ^ "Por la libertad de prensa en Colombia", Sociedad Interamericana de Prensa, Miami, FL, November 21, 2006 (Spanish) (Retrieved on February 2, 2009)
  30. ^ Comunicados de Reporteros sin Fronteras sobre situación del periodista Fredy Muñoz, Reportes sans frontières, 2006-2007 (Spanish) (Retrieved on February 2, 2009)
  31. ^ "Arrestan a periodistas en Honduras", El Universal (México, June 29, 2009 (Spanish) (Retrieved on June 30, 2009)
  32. ^ "Liberan a equipo periodístico de teleSUR detenido por la fuerza en Honduras",, June 29, 2009 (Spanish) (Retrieved on June 29, 2009)
  33. ^ Daniel, Frank Jack; Pretel, Enrique Andres (14 July 2009). "Chavez-funded Telesur flourishes in Honduras coup". Reuters Alertnet. Retrieved 19 July 2009. 
  34. ^ "Comunicadores Socialistas respaldan a teleSUR",, June 30, 2009 (Spanish) (Retrieved on June 30, 2009)
  35. ^ " Policía retiene varias horas a periodistas extranjeros en hotel de Tegucigalpa" La Tribuna (Honduras), July 12, 2009 (Spanish) (Retrieved on July 12, 2009)
  36. ^ "Periodistas de teleSUR y VTV fueron arrestados por golpistas hondureños" Ministry of Information and Communication of Venezuela, July 12, 2009 (Spanish) (Retrieved on July 12, 2009)
  37. ^ "Felap condena abusos contra periodistas de Telesur y VTV" Agencia Bolivariana de Noticias, July 12, 2009 (Spanish) (Retrieved on July 12, 2009)
  38. ^ "TeleSUR reafirma compromiso de informar pese a atropello contra periodistas en Honduras" teleSUR, July 12, 2009 (Spanish) (Retrieved on July 13, 2009)
  39. ^ "teleSUR: SIP está plegada a factores golpistas en Honduras" (in Español). teleSUR. 14 July 2009. Retrieved 16 July 2009. 
  40. ^ "teleSUR denuncia nuevas agresiones contra su equipo periodístico en Honduras" (in Español). teleSUR. 25 September 2009. 
  41. ^ Robles, Frances (September 23, 2009). "They're torturing me, Zelaya claims".  
  42. ^ "teleSUR obligada a salir de embajada de Brasil por presión de gobierno de facto hondureño" (in Español). teleSUR. 9 October 2009. Retrieved 9 October 2009. 
  43. ^ "teleSUR rechaza ataques en contra de su corresponsal en Ecuador" (in Español). teleSUR. 18 September 2009. Retrieved 18 September 2009. 
  44. ^ "Amenazan de muerte a corresponsal de Telesur" (in Español). Diario Las Américas (Ecuador). 18 September 2009. Retrieved 18 September 2009. 
  45. ^ a b Neuman, William (30 January 2015). "Odd Photo Choice for Venezuela Promotional Effort".  
  46. ^ a b c Lopez, Elwyn (31 January 2015). "Reporter, once detained, now Venezuela's tourism poster child".  
  47. ^ a b Sherwll, Philip (1 February 2015). "Venezuela uses photo of detained US journalist to promote its friendly face to foreigners".  
  48. ^ a b "Venezuela drops tourism advert with detained US reporter".  
  49. ^ "A partir de hoy Telesur en señal abierta" Ministry of Information and Communication of Venezuela, [February 9, 2007 (Spanish) (Retrieved on July 13, 2009)
  50. ^ "Telesur en señal abierta desde el 15 de julio por HTV" El Ciudadano (Ecuador), July 13, 2009 (Retrieved on July 13, 2009)
  51. ^ “The Boom in Counter-Hegemonic News Channels: A Case Study of Telesur, by James Painter, Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford, published 2007 (Retrieved on January 24, 2009)
  52. ^ "Telesur abre señal en portugués para Brasil" [Telesur opens signal in Portuguese language for Brazil] (in Spanish). Ministry of Information and Communication of Venezuela. January 24, 2005. Retrieved 18 January 2009. 
  53. ^ Telesur firmó tres acuerdos para extender la señal a África Agencia Bolivariana de Noticias, September 27, 2009 (Spanish) (Retrieved on September 27, 2009)
  54. ^ "TeleSUR amplía su alcance para llegar a Ecuador, Nicaragua y Europa" Ministry of Information and Communication of Venezuela, October 9, 2007 (Spanish) (Retrieved on June 11, 2009)
  55. ^ "Report from"
  56. ^ "Reajustes en la progrmacion de la Television Cubana"
  57. ^ Programación Canal Educativo 2 Juventud Rebelde (Spanish) (Retrieved on January 11, 2009)
  58. ^ "Telesur: ¿Censurada en Cuba?" CubaNet (Spanish) (Retrieved on January 8, 2009)
  59. ^ "Radikal tv-kanal får kritik" Dagens Nyheter, August 5, 2005 (Swedish) (Retrieved on March 4, 2009)
  60. ^ "Por qué Fidel Castro censura a Telesur" (Spanish) (Retrieved on January 8, 2009)
  61. ^ Telesur will have English, French and Portuguese versions | NexTV Latam
  62. ^ teleSUR English Interview
  63. ^ "Documenta ABN llega a las pantallas de Telesur". Bolivarian News Agency. 3 March 2009. Retrieved 17 July 2009. 
  64. ^ a b Wyss, Jim (25 July 2014). "Venezuela’s Telesur television goes bilingual with English programming".  
  65. ^ "Using oil to spread revolution".  
  66. ^ "Chávez bid to counter Hollywood". BBC News. June 4, 2006. Retrieved April 26, 2012. 
  67. ^ Sreeharsha, Vinod (November 22, 2005). "Telesur tested by Chávez video". Christian Science Monitor. Retrieved April 26, 2012. These clips bolster critics who claim the network is and will be a propaganda tool for Chávez. 
  68. ^ Hirst, Joel D. "The Bolivarian Alliance and the Hugo Chavez Propaganda Machine".  
  69. ^ "Ataques a TeleSUR" (in Spanish). teleSUR. 20 November 2006. Retrieved 21 January 2009. 
  70. ^ "Congressman works to counter socialist air time". Connie Mack's HOR website. 21 July 2005. Retrieved 21 January 2009. 
  71. ^ House Bill H.R.2601 "US House of Representatives Resolution 2601" . The Library of Congress. 2005. Retrieved 18 January 2009. 
  72. ^ Carlos Chirinos (22 July 2005). "¿TV Martí para Venezuela?" [TV Marti for Venezuela?] (in Spanish). BBC Mundo. Retrieved 18 January 2009. 
  73. ^ BBG Chairman Walter Isaacson remarked that the US could not afford to be "out-communicated" by enemies such as Telesur.


See also

According to teleSUR, a few hours after their founding, Richard Lugar, then chairman of the United States Senate Committee on Foreign Relations, began a "game of warnings and threats" against the new channel.[69] Three days before teleSUR began broadcasting 24 hour programs, the United States House of Representatives included an amendment to Resolution 2601 introduced by Connie Mack IV, a Republican from Florida's 14th congressional district, which tentatively authorized "to fund activities which support political parties, the rule of law, civil society, an independent media, and otherwise promote democratic, accountable governance in Venezuela." [70][71] The Venezuelan government replied to the U.S. reaction through its ambassador in Washington, D.C., Bernardo Álvarez saying that "in Venezuela there are 48 channels of free access to anyone with a television set and a small antenna. Only two of them belong to the government. You can also receive more than 120 channels from four continents." [72] The chairman of the US Broadcasting Board of Governors, which runs Voice of America broadcasts in Latin America, Walter Isaacson said that the US could not be "out-communicated" by what he called enemies such as Telesur.[73]

In 2005 after teleSUR was founded, it was described as being a network showing the diversity of Latin America.[4] TeleSUR also "won praise for its high production values and its intensive reporting about Latin America for Latin Americans".[64] After 2007 however, some began to believe that teleSUR appeared to be a propaganda tool for Hugo Chávez and his Bolivarian Revolution, with the network being described as "a mouthpiece for Chávez.[65][66][67][4] According to Aram Aharonian, the founder of teleSUR, Chávez "took the reins" of teleSUR and used "propaganda as rolling news", with Aharonian being booted from teleSUR in December 2008 by former Venezuelan communication minister Andres Izarra.[4] The network has also been described as having leftist views representing its sponsorship nations; Argentina, Bolivia, Cuba, Nicaragua, Uruguay and Venezuela.[64] Joel D. Hirst, a former International Affairs Fellow in Residence of the Council on Foreign Relations, stated that the Bolivarian Alliance for the Peoples of Our America (ALBA), knowing the importance of propaganda, "embarked upon an ambitious plan to control information across the hemisphere" and began their plan with the creation of teleSUR in 2005.[68]


The networks' website has a daily schedule of its programming.

  • Sones y Pasiones: Documentary program about Latin American music and its performers.
  • Vamos a Conocernos: Brief information about the geography, culture and history of Latin American countries.
  • Vidas: Program on people who are exceeded in several areas despite the poverty and hardships in their communities.
  • Memorias del Fuego: Documentary program which broadcasts independent documentaries about contemporary Latin America.
  • Destino Latinoamérica (Destination Latin America): A series of programs about Latin American tourist destinations.
  • América, Tierra Nuestra (America, Our Land): Documentaries about Latin American culture and folklore.
  • Contravía: Documentary program about social and political situation in Colombia, hosted by journalist Hollman Morris.
  • Documenta ABN: Documentary programs produced by the Bolivarian News Agency.[63]
  • Alerta Verde (Green Alert): Documentary program about the deterioration of Latin American ecosystem in several countries.
  • En vivo desde el SUR (Live from the South): Live individual interviews related to the most important news of the day, hosted by Colombian journalist Patricia Villegas on weekdays at night.
  • Historia de las Ciudades (The History of the Cities): Documentary program about the history of Latin American cities
  • brief audiovisual works created by Latin American directors.
  • CineSUR: Latin American independent cinema.
  • Agenda del Sur: Live morning news and talk show.
  • Cubanos en primer plano (Cubans in the foreground): Biographies of Cuban personalities.
  • De este lado: Political and social analysis program produced in Mexico and hosted by journalist Blanche Petrich
  • Resumen 'Aló Presidente': An abridged version of the program hosted by Venezuelan president Hugo Chávez in Venezuelan State TV.
  • Visión 7 Internacional: International news and analysis broadcast Saturdays live from Buenos Aires on Argentina's Canal 7. This program was also simulcasted on teleSUR.
  • Mediotanque: A program about culture and folklore of Uruguay.
  • Videoteca contracorriente (Counterflow videotheque): Interviews with contemporary Latin American social leaders and personalities, "developed with a critical and progressive view".

Cancelled programmes

  • teleSUR Noticias (News from the South): Current affairs Latin American news program from the network's headquarters in Caracas, Venezuela with 11 permanent correspondents and 12 collaborators in several countries throughout the region.
  • El Mundo Hoy (The World today): Extended morning edition of teleSUR Noticias.
  • Conexión Global (Global Connection): Extended midday edition of teleSUR Noticias.
  • Edición Central (Central Edition): Extended evening edition of teleSUR Noticias.
  • Deportes teleSUR (teleSUR Sports): Sports News Show.
  • Reportajes teleSUR (teleSUR reports): Weekly analytical program about Latin America's most important current events.
  • Agenda Abierta: A news and interviews program hosted by Argentinian journalist Lourdes Zuazo about Latin America's current events, now as a segment of El Mundo Hoy.
  • Dossier: An international news program hosted by Venezuelan journalist Walter Martínez on weekdays at night. This program is also broadcast on Venezuelan State TV.
  • Impacto Económico (Economical Impact): Business and economical news, hosted by journalist Mario López.
  • Mesa Redonda Internacional: Political and social analysis program, broadcast on Tuesday and Thursday nights, live from Havana, Cuba.
  • Síntesis: Summary of top stories of the week, broadcast on Saturdays mornings.
  • Maestra Vida: Biographies of Latin American personalities.

Current programming

teleSUR's programming is organised by a 'Strategic Programming Committee.'[5]

The current (July 2012) news ident


In July 2014, an English teleSUR website was launched. A 24-hour broadcast channel will start in July 2015.[62]

teleSUR English

As part of the U.S. media coverage of the protests in Venezuela in 2014, and after his interview with Christiane Amanpour for CNN, President Nicolas Maduro announced on March 8 that on July 24, coinciding with Simón Bolívar Day, teleSUR would launch in English, French and Portuguese.[61]

Additional language versions

Although teleSUR has Cuba as one of its main funders and suppliers of programming, the channel is not completely available in the country. It was not until late 2007 that its programming is broadcast daily on the island, but only from 22:30 until 8:00 the following day via Canal Educativo 2, a educational television channel. [54] From 20 January 2013, live simulcasting of teleSUR has been extended and now occurs daily from 20:00 until 16:30.[55][56] Until January 2013 some of teleSUR's programming was broadcast in Cuba during the day on that channel but as a one-hour, highly edited mix of its news and documentary programmes titled 'Lo mejor de teleSUR' (The Best of teleSUR).[57] and, depending on the topic in the program, Mesa Redonda Internacional, a news and opinion program that's produced for teleSUR by the Cuban Institute of Radio and Television. According to the Swedish analyst Nathan Shachar, in this way, the Cuban government censors any information that is not to the liking of its "political system",[58] which includes "free elections, multiparty, strikes and protest movements that are non-existent on the island".[59][60]

teleSUR's broadcasts in Cuba

The availability of the channel via terrestrial television is very limited in the vast majority of Latin American countries. The only countries in the region that receives all teleSUR's broadcasts via terrestrial television are Venezuela and Ecuador, whose governments are sponsors of the channel. teleSUR is currently available via Digital Terrestrial Television in Argentina, as part of the Government-sponsored channel line-up which includes several other public service, educational, music, sports and news channels. Venezuela started broadcasting teleSUR via terrestrial television on February 9, 2007[49] and Ecuador on July 15, 2009.[50] The rest of the sponsor countries broadcast some of the networks' programs, mainly the news, in their public and educational channels (see list of sister channels).[51] The network started in February 2008 to broadcast some news programming to Brazil in Portuguese through several community stations in the state of Paraná.[52] On September 27, 2009, teleSUR president Andrés Izarra announced an agreement with public TV stations in Mozambique, Angola and Guinea Bissau to broadcast some of the channel programming in Portuguese in the context of the Second Africa-South America Summit, held in Venezuela.[53]

teleSUR is available free-to-air via satellite to Latin America, the United States, Western Europe and Northern Africa. The network's availability through cable television has been very limited in Latin America because of the network's editorial approach to several events and governments in the region; the station manager in 2007, Aram Arahonian said in an interview that "cable owners do not provide us with any access [...] it's not frequent, but it has affected us in the large countries. For example, in México there exists a duopoly, Televisa and Televisión Azteca. In Argentina, almost everything is dominated by the Clarin group. In Brazil the case is different, the country is the leader in the pay TV market in Latin America with 14 million subscribers (45 million viewers) and almost one million new homes subscribed in the first quarter of 2012, according to the National Telecommunications Agency (Anatel), but the distributors are not committed to bringing a channel in Spanish with political interests.


While promoting an ad campaign for the Government of Venezuela, TeleSUR used a photo on Twitter of Miami Herald reporter Jim Wyss arriving at the Miami International Airport after being arrested by Venezuelan authorities and interrogated by SEBIN, with the TeleSUR Twitter campaign stating, "We love Venezuela for receiving foreigners like one of our own."[45][46][47][48] The incident became popular in the international media since they found the use of the photo ironic due to the circumstances surrounding it.[45][46][47][48] TeleSUR then removed the photo.[46]



TeleSUR correspondent in Ecuador, Elena Rodríguez, was beaten and robbed in Quito on September 19, 2009, by a group of three people who left a pamphlet in which she received death threats because of her journalistic work for the channel.[43] The journalist had received death threats before.[44]


TeleSUR reported on October 9 that their media staff who were covering the stay of President Manuel Zelaya in the Brazilian Embassy in Tegucigalpa since his arrival on September 21, were forced to leave by "the progressive deterioration of their health due to a systematic plan of repression carried out by the de facto authorities".[42]

On September 25, teleSUR journalists claimed they had been attacked with high-frequency radiation and mind-altering gas along with other international journalists accompanying Manuel Zelaya during his entrenchment in the Brazilian embassy after returning to the country on Sept. 21.[40][41]

TeleSUR criticized the communiqué published by the Inter American Press Association, claiming that "it underestimates with great severity the risks to the life of the teams of reporters and technicians in Honduras by the threats of the repressive forces of a government unrecognized by several international organizations and countries in the world", the "implicit legitimacy" given to the de facto government and the criticizing of the governments of Venezuela and Nicaragua, sponsors of the channel, for allegedly "restricting press freedom".[39]

On July 12, the teleSUR crew, which were working together with the Venezuelan state media's were arrested at dawn by police in the hotel where they were staying. After a rigorous review of their documents and after being warned that if they continued their work in the country their personal safety was at risk the crews were released but banned from leaving the hotel.[35][36] The teams decided to leave the country after concluding that it was not possible to continue their work. teleSUR sent a press statement expressing that the channel would make "further efforts to ensure accurate, timely and uncensored accurate information for the world and for the Honduran people, in such a complex historical circumstances." The Latin American Federation of Journalists, the Inter-American Commission on Human Rights and the Inter American Press Association condemned what they considered an attempt to stifle the free flow of information on the situation in the country.[37][38]

On June 30, several social organizations and journalistic unions in Venezuela took part in a march to the channel's studios in solidarity with the journalists.[34]

A day after the coup teleSUR journalist Adriana Sívori and the crew that was accompanying her was arrested by the military with several other international journalists under threat, and retained their passports.[31] As soon as the world learned of the detention, the journalists and their staff were quickly released. Sívori was reportedly assaulted by the soldiers who detained her. teleSUR was, until the detention and quick release of journalist Sívori the only international channel that was broadcasting live the unrest in the streets of Tegucigalpa.[32] The coverage of the coup by the channel, according to supporters of ousted President Manuel Zelaya and several social and sindical organizations, was essential to make the world and, to some extent, the Honduran people know "without censorships" the situation in the country and President Zelaya's whereabouts.[33]

A group of teleSUR and Venezuelan state media journalists were in Honduras on 28 June 2009 to cover the events in relation to a non-binding referendum on the possibility of changes to the constitution of Honduras. As soon as they learned that soldiers of the Honduran military ousted President Manuel Zelaya in a coup and exiled him to Costa Rica the staff stayed in the country to cover all events after the coup.

2009 coup coverage


Noted Colombian journalist William Parra, a former Reuters correspondent, worked for TeleSUR full-time from 2006 to 2008. He was forced to seek political asylum in Venezuela after being charged with links with the FARC. He denies the accusations, and said in September 2010 that his lawyers had received death threats.

William Parra

Múñoz was released on January 10, 2007, after which he declared that "when I left the prison, less than an hour after leaving, two agents visited the jail and asked in an aggressive manner to officials of the prison where I was going to [and] what was my itinerary after leaving prison."[27] Muñoz Altamiranda said that he feared for his life after being released due to subsequent threats.[28] Reporters Without Borders had questioned the evidence against Múñoz and called his imprisonment an "outrage" and an "abuse", arguing that the Colombian government could be acting against press freedom if the journalist had been jailed due to his work or because of past teleSUR interviews with Colombian guerrillas. The Inter American Press Association also criticized his detention and asked for the respect of due process.[29][30]

In late 2006, the then correspondent of teleSUR in Colombia, Fredy Muñoz Altamiranda, was arrested on November 19 on charges of rebellion and terrorism. The journalist was accused of being "Jorge Eliécer", a leader of the FARC guerrilla group held responsible for various terrorist attacks. The prosecution cited the testimonies of jailed guerrillas against the journalist. Múñoz's defense argued that the testimonies which implicated him were inconsistent and denounced procedural irregularities after the moment of his arrest. One of the jailed guerrillas claimed that "Jorge Eliécer" suffered several burns on his body due to an accidental bomb explosion. According to teleSUR, the journalist was subjected to physical analysis which determined that there were no injuries in his body matching those described by the witness, and another guerrilla later stated he had been pressured to declare against Múñoz by members of the Colombian Navy's intelligence branch.[26]

Detention of Fredy Muñoz Altamiranda


TeleSUR correspondent in Argentina, Edgardo Esteban, was awakened the morning on September 11, 2008, by the detonation of a homemade bomb of low intensity in front of his home.[22] The journalist had received several threats because of his work on torture and corruption of Argentine military during the Falklands War. The Latin American Federation of Journalists,[23] the Forum of Argentine Journalism[24] and the Inter American Press Association[25] expressed its rejection to any situations that put at risk the life of the journalist and demanded from the national and provincial authorities to work "so that intimidation against journalists will not happen again". Esteban expressed concern for his life and his family after the attack.


TeleSUR agreements with other news organizations and media outlets like the BBC,[17][18] IRIB,[19] and CCTV[20][21] were not criticized by Mack or any US government official.

In 2006 teleSUR announced agreements on exchange of audiovisual content and support coverage with the Qatar-based news channel [16]

Cooperation agreements with Al Jazeera

Controversies and criticism

[12] the agreement was finally ratified on June 2, 2009.[11] Although sources close to the Congress told the press in February 2009 that the issue of incorporation to teleSUR "was not a priority item in their agenda", and that the issue would not be discussed during the remainder of that year,[10] Uruguay's Chamber of Senators approved the bill that would ratify the agreements on August 8, 2006 by votes of the legislators belonging to ruling party, but the Chamber of Deputies postponed several times the debate on the draft.[9] of his country could be affected by it.diplomacy In June of that year, and as the nation's Minister of Education and Culture, Brovetto expressed worries regarding the network's editorial line on certain issues and governments in the region, and how the [8]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.