World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Internet in Libya

Article Id: WHEBN0015507060
Reproduction Date:

Title: Internet in Libya  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Media of Libya
Publisher: World Heritage Encyclopedia

Internet in Libya

Main article: Economy of Libya

Communications in Libya describes the overall environment for the radio, television, telephone, Internet, and newspaper markets in Libya.

The control of the media by Colonel Gaddafi's regime came to an end after the fall of Tripoli in August 2011, resulting in a mushrooming of new media outlets. Journalists are experiencing unprecedented freedom. Libya has not yet adopted a media law, and there are no clear legal guidelines on libel and slander, or a code of ethics for journalists.[1]


Libyan Radio and TV (LRT) is the successor to the Gaddafi-era state broadcaster. Dozens of radio outlets, many privately owned, broadcast from Libyan cities and from Middle East media hubs. The BBC World Service Arabic broadcasts on 91.5 FM in Tripoli, Benghazi, and Misrata.[1]

Radio stations
  • Allibya FM
  • Libya FM - Egypt-based
  • Libyan Radio and Television (LRT) - state-run, operates Radio Libya, Al-Shababiyah, Al-Itha'ah al-Wataniya
  • LJBC Radio
  • Tribute FM: An English-language internet station broadcasting from Website
  • Voice of Africa
  • Voice of Free Libya - Benghazi-based, Al-Bayda, Misrata
1.35 million (1997)[2][dated info]


Main article: Television in Libya

Libyan Radio and TV (LRT) is the successor to the Gaddafi-era state broadcaster. More than 20 TV stations, many privately owned, broadcast from Libyan cities and from Middle East media hubs.[1]

Television receivers
889,232 receivers, 149 per 1000 inhabitants (2005)[3][dated info]
Television broadcast stations
  • Allibya TV
  • Libya TV - aka Libya al-Ahrar; Qatar-based satellite station, launched in April 2011. Homepage
  • Libya al-hurra TV
  • Libya Al-Wataniya TV - state-run
  • Libya Radio and Television (LRT) - state-run
  • Al-Asimah TV - private


In the course of the 2011 Libyan civil war, the government severed the physical communications links between the rebel-held east and the rest of Libya. However, the newer and less centralised Libyana network held copies of the HLR and engineers were able to restore some local services. With some assistance from the international community, and funded by an expatriate Libyan, a limited international service became available in mid-April. NTC officials were reported to be negotiating with Qtel, the Qatari-owned service provider, to restore full service to the rebel-held areas.[4]

  • 814,000 fixed subscriptions, 12.58 per 100 inhabitants (2012)[5]
  • 1,228,300 fixed subscriptions, 19.33 per 100 inhabitants (2010)[6]
  •   9.6 million mobile cellular subscriptions, 148.19 per 100 inhabitants (2012)[7]
  • 10.9 million mobile cellular subscriptions, 171.52 per 100 inhabitants (2010)[7]
Mobile telephone operators

International dialing code: +218[8]


Facebook, Twitter and YouTube played important roles in bringing news to the world audience during the revolt. Facebook remains a favorite platform to view and comment on the news.[1]

Internet users
  • 1,115,025 users, 19.9% of the population (2012)[9]
904,604 users, 14.0% (2010)[9]
Fixed broadband Internet subscriptions
  • 67,300 subscriptions, 111th in the world, 1.0 subscriptions per 100 inhabitants (2012)[10]
  • 72,800 subscriptions, 98th in the world, 1.2 subscriptions per 100 inhabitants (2010)[11]
Internet hosts
  • 17,926 hosts, 121st in the world (2012)[12]
  • 17,787 hosts, 122nd in the world (2011)[13]
IPv4 addresses allocated
  • 299,008 addresses, 105th in the world, 44.4 per 1000 inhabitants (2012)[14]
Top-level domain
Internet Service Providers (ISPs)

The Internet and telecommunications are mainly run by the government through a semi-private telecommunication company Libya Telecom & Technology. The company moderates and controls the use of the Internet in Libya.

  • 23 ISPs As of 2013
  • Libya Telecom & Technology (LTT) - a state-owned telecommunications company
  • Al-Manarah - leading Libyan online community
  • All Libyan Blogs - blog aggregator
  • Bayt Al Shams (BsISP)
  • Modern World Telecom (MWC)

The Internet and the civil war

In 2006 Reporters Without Borders (RWB) removed Libya from their list of Internet enemies after a fact-finding visit found no evidence of Internet censorship.[15] The OpenNet Initiative’s 2007–2008 technical test results contradicted that conclusion, however.[16] In 2009 ONI classified Internet filtering in Libya as selective in the political area and as no evidence in social, conflict/security, and Internet tools.[17]

Prior to the civil war, Internet filtering under the Gaddafi regime had become more selective, focusing on a few political opposition Web sites. This relatively lenient filtering policy coincided with what was arguably a trend toward greater openness and increasing freedom of the press. However, the legal and political climate continued to encourage self-censorship in online media.[16]

On 18 February 2011, the day after the first protests that were to lead to the 2011 Libyan civil war, Libya appeared to have withdrawn all of its BGP prefix announcements from the Internet for a short period, cutting it off from the rest of the global Internet. The prefix were re-advertised six hours later.[18]

There was no traffic for several hours on 19 and 20 February. Service picked up over the next few days to almost normal levels until, at 6:00am on 3 March, traffic effectively ceased (except for very limited satellite links). The government had severed the underwater backbone fibre-optic cable that runs along the coast, linking networks in the east and servers in the west of the country. Engineers reckon the break is between the cities of Misrata and Khoms, and may be a physical or electronic rupture.[4]

From 10 July traffic began increasing again, and after a brief shutdown on 15 July, it was reaching about 15% of its pre-17 February levels up to 22 August, the day Tripoli fell to the rebels. Traffic began increasing again at that point, and as of 2 September was reaching daily levels in excess of 50% and often as high as 75% of pre-war levels.[19]

The overthrow of the Gaddafi regime in the fall of 2011 ended an era of censorship. In 2012 RWB removed Libya from its list of countries under surveillance.[20]


Following the fall of the Gaddafi regime in August 2011 former state-affiliated dailies have closed and new titles have appeared, many short-lived. Benghazi has emerged as a publishing hub. There are as yet few daily newspapers and print runs are small.[1]

Daily newspapers
  • Al-Bilad - private daily
  • Brnieq
  • February - state-owned daily
  • Lana Magazine (Online and Printed Version Arabic Daily) - Benghazi
  • Libya Herald - private online English-language daily
  • Benghazi-based private daily
Weekly newspapers
  • Tripoli Post - private English-language weekly Homepage
News agencies
  • Al-Tadamun News Agency - originally started in Switzerland in February 2011, later moved to Benghazi, Libya
  • Jamahiriya News Agency ("Jana")
  • Mathaba News Agency - independent pro-Gaddafi news site still in operation
  • Tawasul News Agency (TNA) - private news agency, via social media

See also


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.