World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Bolivarian propaganda

Article Id: WHEBN0035619526
Reproduction Date:

Title: Bolivarian propaganda  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Hugo Chávez, Venezuela Information Office, Boliburguesía, Venezuelanalysis.com, Aló Presidente
Collection: Hugo Chávez, Politics of Venezuela, Propaganda by Interest
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Bolivarian propaganda

A billboard of Hugo Chávez's eyes and signature in Guarenas, Venezuela.
A political painting saying, "For the love of Chávez. President Maduro." with the popular "Chávez eyes" visible.

Bolivarian propaganda describes a political campaign originating in Venezuela used to promote Hugo Chávez's Bolivarian Revolution[1] that uses emotional arguments to gain attention, exploit the fears (either real or imagined) of the population, create external enemies for scapegoat purposes, and produce nationalism within the population, causing feelings of betrayal for support of the opposition.[2] The World Politics Review said, "As Chávez pushes on with transforming Venezuela into a socialist state, government propaganda plays an important role in maintaining and mobilizing government supporters ...";[3] the image of Chávez is seen on sides of buildings, on T-shirts, on ambulances, on official Petróleos de Venezuela (PDVSA) billboards, and as action figures.[3][4] A 2011 New York Times article says Venezuela has an "expanding state propaganda complex".[5] The Boston Globe described Chávez as "a media savvy, forward-thinking propagandist [who] has the oil wealth to influence public opinion".[6] Chávez's successor, Nicolas Maduro, has continued using obligatory broadcasts on TV ("cadenas"). In some instances, he has compared Chávez to holy figures.[7][8][9][10][11]

Contents

  • Background 1
  • Funding 2
  • Domestic organizations of propaganda 3
    • Ministry of Popular Power for Communication and Information 3.1
    • The Commission of Propaganda, Agitation and Communication of the PSUV 3.2
      • Public participation 3.2.1
  • Areas of Bolivarian propaganda 4
    • Media 4.1
      • Television and radio 4.1.1
      • Billboards and murals 4.1.2
      • Print 4.1.3
      • Film 4.1.4
    • Conspiracy theories 4.2
    • Education 4.3
    • Venezuelan military 4.4
    • Elections 4.5
      • Chávez's electoral campaigns 4.5.1
      • Maduro's electoral campaigns 4.5.2
  • International 5
    • Brazil 5.1
    • Canada 5.2
    • Ecuador 5.3
    • Peru 5.4
    • United States 5.5
      • Venezuela Information Office (VIO) 5.5.1
  • Image of Hugo Chávez 6
    • Religious image 6.1
      • "Our Chávez" controversy 6.1.1
  • Dissemination 7
  • See also 8
  • References 9
    • Bibliography 9.1
  • Further reading 10

Background

The term Bolivarian Revolution denotes a new system of government, which strays from U.S. influence,[12] based on Simón Bolívar's vision of a unified South America led by a "strong but compassionate caudillo".[13] The caudillo is responsible for transforming the military into the armed part of the nationalist revolution and enlisting the poor as its support base.[14] A "participatory democracy", has become the foundation of the Hugo Chávez administration.[12] Under the Bolivarian Revolution, Chávez created Plan Bolívar to implement a strategy to improve welfare conditions for the poor and designed to integrate the Venezuelan troops into the Bolivarian Revolution.[13] A propaganda program has been established to accomplish "participatory democracy", to strengthen his political position, and to strengthen his power base.[15]

According to Douglas Schoen, in The Threat Closer to Home, Chávez has promoted his populist message[16] via programs and legislation including a loyal chavista branch of bishops in the Catholic Church,[16] closing RCTV, and altering laws to require citizens to report disloyal citizens.[17] Gustavo Coronel, writing in Human Events, said that Chávez has a costly and "intense propaganda machine" operating via the Venezuelan Embassy in the United States.[18] A 2005 Citgo program to donate heating oil to poor household in the United States was criticized as a propaganda stunt.[19]

Funding

According to El Nacional, 65% of Venezuela's Ministry of Communication and Information (MINCI) funds were used for "official propaganda" in 2014. Allocation of funds to MINCI were over 0.5 billion Venezuelan bolívares. These funds were divided among separate government media organizations; 161,043,447 bolívares to VTV, 65% more than it received in 2012, 97,335,051 bolívares for the Venezuelan Telecommunications Corporation, 96,861,858 bolívares for the New Television Station of the South, 20,381,890 bolívares for El Correo del Orinoco, 48,935,326 bolívares for AVN and more.[20]

For the 2015 Venezuelan government budget, the Venezuelan government designated 1.8 billion bolívares for the promotion of the supposed achievements made by the government of Nicolas Maduro, which was more than the 1.3 billion bolívares designated by the Ministry of Interior, Justice and Peace for public safety of the most populous Venezuelan municipality, Libertador Bolivarian Municipality.[21] Funding for domestic propaganda increased 139.3% in the 2015 budget with 73.7% of the Ministry of Communication and Information's budget compromising for official propaganda.[21] With the 2015 budget, payments for government media could be around 3.61 billion bolívares per year, a sum of money that could pay minimum wage for 740,000, for 301 schools to be built, or for 219 hospital emergency rooms.[22]

Domestic organizations of propaganda

Ministry of Popular Power for Communication and Information

According to El Nacional, the Venezuelan government's Ministry of Popular Power for Communication and Information (MINCI) used the majority of their 2014 budget for "official propaganda".[20] According to a political communication analyst, Oswaldo Ramírez, MINCI has been "the propaganda function" during the Maduro presidency due to his low popularity.[23] The vice president of the National Association of Journalists (CNP), Nikary González, stated that MINCI "remains with political propaganda that favors the PSUV".[23]

The Commission of Propaganda, Agitation and Communication of the PSUV

Image of Chavez on the Zulia headquarters of PDVSA seen from the Chiquinquirá Church

The United Socialist Party of Venezuela (PSUV) is the ruling political party of the Venezuelan government[24] which was created from the fusion of pro-Bolivarian Revolution and pro-Chávez parties. PSUV has used propaganda to influence support for the Bolivarian Revolution.[25][26] On 27 August 2014, the first meeting of The Commission of Propaganda, Agitation and Communication of the PSUV was held. Head of the committee, Ernesto Villegas, stated that the committee recognized will continue communicating like "Commander Hugo Chavez, the great communicator, agitator and propagandist to remain so for indeed still with us and will remain, his message, his political doctrine which is the guide and permanent blaze that pushes us to move forward together to conquer this people building the Bolivarian Socialism". Villegas further explained that "the commission planned communication strategies that will be based on the policy guidelines issued by the PSUV". According to the PSUV, "members of the committee will hold regular and special meetings, in order to develop plans and carry out actions to defend the truth and block the war waged against the Bolivarian Revolution".[25][26]

Public participation

The National Commission of Propaganda, Agitation and Communication encourages people on the street to use their work and place propaganda in public spaces in order to counter "capitalist relations of exploitation and domination".[27] Their website includes stencils for Venezuelans to spray paint propaganda graffiti.[27] Ernesto Villegas said that, "We will go to each brigade, paintings and some elements for propaganda. For that we will we deploy on the street and has murals and presence of the voice of the Bolivarian Revolution telling the truth, carrying the memory, enthusiasm and optimism, additional information is necessary".[28]

Areas of Bolivarian propaganda

Media

Bolivarian propaganda has been disseminated in Venezuela and abroad.[29][30] Opposition candidate María Corina Machado "complained about what she called a government-orchestrated propaganda machine that churns out spots ridiculing Chávez's critics, runs talk shows dominated by ruling party hopefuls and picks up all of the president's speeches".[31]

Television and radio

During his presidency, Hugo Chávez used cadenas (obligatory televised transmission, often taking over regular programming for hours) that became an effective weapon to fight criticism by running continuously to all audiences both in urban and rural sections of Venezuela. In 2001, he transformed Aló Presidente from a radio show to a full-fledged live, unscripted, television show promoting the Bolivarian Revolution, blaming the Venezuelan economic problems on its northern neighbor, the United States as a "mass-market soapbox for the policies and musings" of Chávez, who the Boston Globe described as "a media savvy, forward-thinking propagandist [who] has the oil wealth to influence public opinion".[6] The show airs every Sunday, depicts Chávez (wearing red, the color of the revolution) as the charismatic leader, passionate about the well being of his country.[30] Many Venezuelan's tuned in because Mr. Chávez was known for unveiling new financial assistance packages every weekend.[32] From 1999 to 2009, President Chávez spent an average of 40 hours a week on television.[16] United States politicians have also said that TeleSUR, a Latin American integration television network created by the Venezuelan government, is a propaganda tool for Chávez.[33][34]

The Chávez government has been accused by Human Rights Watch of "[abusing] its control of broadcasting frequencies to punish radio and television stations with overtly critical programming".[35] According to the HRW, the government has made laws promoting self-censorship by the media. Through the use of propaganda, Chávez has continually verbalized his successes on television which has resulted in a large popular base of support.[36] In 2005, the new Law of Social Responsibility modified the penal code to simplify ways people could sue for opinions emitted against them, resulting in limits on political talk shows and self-censorship of the press (Law of Social Responsibility 2005)), according to "The Battle of Venezuela" by Michael McCaughan.[37] In May 2007, RCTV's twenty year license to broadcast on public airwaves expired and was not renewed;[38] RCTV continued to broadcast via satellite and cable as RCTV International.[39][40] In 2012 Globovisión paid a $2.1 million fine imposed by the country's media regulator Conatel for allegedly violating a law against "promot[ing] hatred and intolerance for political reasons" in its coverage of a prison riot.[35][35][41]

During the presidency of Nicolas Maduro, the Organization of American States' Inter-American Commission on Human Rights stated that President Maduro "has continued to use obligatory national radio and television broadcasts to transmit government messages" and criticized President Maduro saying that “not just any information justifies the interruption by the President of the Republic of regularly scheduled programming. Rather, it must be information that could be of interest to the masses by informing them of facts that could be of public significance and that are truly necessary for real citizen participation in public life”. The OAS reported from the NGO Monitoreo Ciudadano that "from June 3, 2013 to September 19, 2013, Maduro appeared on the state channel VTV for 182 hours over 114 broadcasts, an average of 1 hour and 40 minutes each day". During a radio interview, Nicolas Maduro blamed Televen for violence occurring in the country after the election and accused Globovision of being "fascist". The National Telecommunication Commission (Conatel) also closed three media outlets after delaying a report about Hugo Chávez's health. Conatel also announced that "administration sanctions" were to be placed on Globovison for after President Maduro's "obligatory radio and television broadcast had no audio for more than 6 minutes".[7]

On 10 September 2013, President Maduro announced the creation of Noticiero de la Verdad, "an obligatory national broadcast, in order to provide information on the activities of his administration, as he believes that private media outlets do not report on official acts and conceal his administration's achievements". The Venezuelan government also created the Joint Chiefs of Communications with the objective to respond to "media attacks of destabilizing groups against the Government” and to keep ""the people informed of everything that the Bolivarian Revolution is doing for the well-being of everyone”.[7]

Billboards and murals

A billboard sponsored by the Ministry for Science, Technology and Innovation and the Postal and Telegraph Institute of Venezuela, saying "Chávez lives, the battle continues".

In Venezuela, Chávez's face can be seen on tens of thousands of billboards, posters and buildings throughout the country, usually accompanied by accomplishments of "socialist reforms".[4] The images are "meant to inspire ideological fervor, political loyalty, and reverence".[42] The Venezuelan government requires the "name, image or figure" of Hugo Chávez to be authorized before being applied to public spaces.[4] According to BBC, there are dozens of pro-Chavez groups that apply graffiti in Venezuela with most of them being government-sponsored.[4] Government-sponsored works in imagery are prominent in Caracas that link liberators, revolutionaries, and leftist icons to socialist ideals.[42] Individuals included in the government imagery are Simon Bolivar, Che Guevara, and Hugo Chávez.[42]

During the 2012 Venezuelan presidential elections, the eastern region of Venezuela had Chávez propaganda covered the region with articles such billboards and banners, supposedly due to the lost support of the Venezuelan government in the area due to oil refinery incidents and other environmental hazards.[43]

Print

In 1999, Chávez began to promote his revolution through print media, mostly in local newspapers like Barreto’s Correo del Presidente, focusing the messages on the transformation of Venezuela into a first world nation within ten years.[44]

In September 2014, days after it was reported that some private newspapers stated that their paper reserves had been depleted,[45] President Maduro announced the creation of two state newspapers that he said the "Vice President of Advertising will activate a set of propaganda brigades move out to the street, to the public". Along with the two proposed state newspapers, the Venezuelan government publishes four other newspapers, Correo del Orinoco, Ciudad Caracas, Ciudad Valencia and Ciudad Petare.[46][47] In October 2014, the Vice President of The Commission of Propaganda, Agitation and Communication of the PSUV, Ernesto Villegas announced the Venezuelan government's acquisition of Diario Vea, where President of the National Assembly Diosdado Cabello commented on the acquisition stating "having our own media is one of the goals for this year. God willing, in the following days we could have a newspaper, for which we are already doing everything relevant to occur."[48]

Film

Villa del Cine, a state-owned film and television studio started in 2006, has also been criticized as a "propaganda factory", according to Nichols and Morse[49] and independent film makers.[50] Chávez said that Villa del Cine would help break the "dictatorship of Hollywood".[50]

Conspiracy theories

According to The Economist, "Media conspiracies have been a staple of government propaganda" since Chávez was briefly ousted in 2002.[51] After the 2002 Venezuelan coup d'état attempt, conspiracy theories by the Venezuelan government and supporters were pointed at an alleged involvement of the United States in the coup.[52]

The Associated Press stated that "the Chavez administration tended to point fingers at the CIA or shadowy outside groups" while President Maduro would "often target local opposition figures". During Chávez's tenure, there were 63 alleged assassination and coup plots while in the first 15 months of Maduro's presidency, he has denounced dozens. Conspiracy theories by the Venezuelan government rarely involved evidence.[53][54] Some pro-government members have "accused conspirators of using newspaper crossword puzzles to communicate with enemies of the state, of developing tools to give leftist leaders cancer, and of plotting to 'ruin Christmas' with a coup included."[53] During the 2014 Venezuelan protests, President Maduro also alleged that the protests were "orchestrated and directed by political and financial elites in the United States" and were a coup in progress.[55]

The Associated Press notes that although to foreigners "the allegations can seem far-fetched", "the charges don't seem that wild" to government supporters. The reason for these beliefs of government supporters provided states that Venezuelans are "well-versed" about the United States' involvement against leftist governments during the Cold War and how the United States endorsed the 2002 coup. According to critics, the conspiracies brought forth by the Venezuelan government take attention away from domestic problems, such as a high inflation rate, high murder rate and shortages.[53][54] Gregory Weeks, a political science professor specializing in Latin America at the University of North Carolina said that conspiracy theories are "one way that the Maduro administration has added extra paranoia to its strategy" and that "Chavez went after local opposition, too, but he didn't feel the need to use conspiracy theories to do so."[53]

Education

Brian A. Nelson says in The Silence and the Scorpion that opposition to Chávez was "born [when] a group of mothers realized that their children's new textbooks were really Cuban schoolbooks heavily infused with revolutionary propaganda".[56] According to Nichols and Morse in the book Venezuela (Latin America in Focus), the "Bolivarian curriculum" that was instituted to reflect Chávez's goals was against a 1980 law that prohibited political propaganda in schools.[57] According to Reuters, the first page of each of the newly implemented textbooks for children reads, "Hugo Chavez: Supreme Commander of the Bolivarian Revolution".[58]

Book cover of a government edition of the 1999 Constitution.

In 2007, the Venezuelan government announced plans of a new curriculum for education. The journalist Andrea Montilla claimed in El Nacional that the new curriculum "seeks to impose socialism as the only ideology in the schools".[59][60] In 2014, the government made a new effort to implement the proposed curriculum. In April 2014, the government had students answer questionnaires with questions such as "How do you would like your school?" and other questions involving teachers. There were also questions asking about the "teaching or learning of how to help achieve the objectives of Plan de la Patria". The Venezuelan Chamber of Private Education refused to take part in the proposed plan, with their education specialist, Mariano Herrera, warning that the project "has political bias".[60] Orlando Alzuru, president of the Venezuelan Federation of Teachers (FVM), said that "the new Bolivarian curriculum is also biased and is being used to worship the figure of Chávez" and continued saying "[we] see with astonishment that the government is forcing teachers to sing the Patria Querida hymn".[61]

Patricia Andrade, president of the NGO Venezuela Awareness, said that the new books involved in the governments new curriculum "contain a high load of ideological doctrine of socialism" and that "the books eliminate critical thinking of children and create the basis for indoctrination into a single ideology, which is the ideology of the Bolivarian Revolution". Math books have "frequent references to social benefit programs introduced by Chávez". In history books, there is only one page explaining Venezuela's last 40 years of democracy while there are over twenty pages devoted to Chávez. According to Maria Teresa Clement, Secretary of Communication of the Venezuelan Federation of Teachers, the changes to the history books "revolves around the role played by a single president [Chávez], as if the previous historical record was irrelevant". Other books also include anti-capitalist attitudes and show "economic sectors of the country and the U.S. as the great enemies of the country". One text "ensures economic groups launched a coup with the help of United States sent ships to invade Venezuelan waters".[59]

In 2014, an assembly of teachers on the islands of Margarita and Coche demanded an end to "the indoctrination of children by educators" at the regional and national level, claiming that that the days between the 5 and 15 of March were aimed "to worship former late President Hugo Chávez".[62]

The president of the Venezuelan Chamber of Private Education, María Teresa Hernández claims that Resolution 058 by the government is "unconstitutional" and that it "seeks for colectivos with political projects of the ruling to be directly involved in public and private schools" in Venezuela. She continued saying that schoolchildren are "very easy to manipulate" and need to develop political beliefs on their own.[63]

Venezuelan military

In Chávez's Children: Ideology, Education, and Society in Latin America, Manuel Anselmi explains that "To get an idea of the importance of Bolivarian propaganda as a source of alternative political education one can use the testimony of Hugo Chávez himself". Chávez explained how he had "read the classics of socialism and of military theory and study the possible role of the army in a democratic popular revolt".[64]

Elections

Chávez's electoral campaigns

During election campaigns, Chávez was portrayed in many ways; such as being an athlete.[65] An advertisement promoting housing built by the government told the story of a man who received housing and made the statement: "First God, then my commander" (referring to Chávez with the latter).[66] His "election propaganda" also involved murals, effigies and art representing Chávez's eyes.[67]

According to William J. Dobson, author of The Dictator's Learning Curve: Inside the Global Battle for Democracy, "Chávez didn’t fear elections; he embraced them" because "[r]ather than stuffing ballot boxes, Chávez understood that he could tilt the playing field enough to make it nearly impossible to defeat him". Dobson continued saying that "Chávez’s campaign coffers were fed by opaque slush funds holding billions in oil revenue. The government’s media dominance drowned out the opposition."[68]

Maduro's electoral campaigns

According to the Inter-American Commission on Human Rights, Nicolas Maduro "has continued to use obligatory national radio and television broadcasts to transmit government messages" and that "the use of obligatory national broadcasts intensified during the campaign and in the days following the April 14 presidential elections, on a number of occasions interrupting speeches or press conferences given by leaders of groups in opposition to the government".[7]

Andrés Oppenheimer stated in a Pittsburgh Tribune-Review article that Maduro had a much larger advantage in the 2013 presidential elections saying that the elections were "one of the most uneven electoral contests anywhere in recent times". Oppenheimer said that when Maduro was acting as interim president, when he extended mourning for Hugo Chávez's death it gave "a huge propaganda advantage to Maduro". He also explained that Maduro had "a more than 10-1 advantage in television propaganda time", where Capriles was only allowed 4 minutes of advertising per day, Maduro had the same 4 minutes, 10 minutes for government public service ads and an unlimited amount of time for "obligatory national broadcast speeches".[69]

International

In The Rhetoric of Soft Power: Public Diplomacy in Global Contexts by [70]

In documents leaked from Hands Off Venezuela movement" with the help of the Bolivarian Peoples' Congress.[71]

A billboard in Havana showing the Cuban Flag and Chávez, including the quote, "We are living the dream of Bolivar and Marti".

Hugo Chávez used "brash, often confounding remarks against the US, capitalism, and a bevy of other topics". Chávez called former Israel due to the conflict it had with Lebanon. He then called the United Nations system "worthless" and that it had "collapsed". Chávez said that the United States promoted violence while Venezuela represented "dignity and the search for peace". After making his statements about seeking peace, Chávez asked for Venezuela to be on the United Nations Security Council saying, "Bolivar's home has sought a nonpermanent seat on the Security Council." He concluded saying that a new movement was being formulated in the south and even proposed moving the United Nations headquarters to Venezuela.[73][74]

Brazil

In November 2014, The Federal Public Ministry of Brazil accused Elías Jaua of taking 26 children from Brazil "in order to be indoctrinated in the Bolivarian revolution" and were allegedly used for Venezuelan government communication brigades.[75]

Canada

According to the idoltry.[98] Monsignor Baltazar Porras, bishop of Mérida, said that this type of action "is nothing new" in the years following the Bolivarian Revolution and that the Venezuelan government wanted to "screw in the principles and values which the revolution wants to impose, a kind of secular religion".[102]

Maria Uribe, the Committee on Communication and Propaganda of PSUV-Táchira member who recited the "prayer" responded to the criticism saying that the "prayer of the delegates" was to reflect on "what it meant to be like Chávez" who she called "an example of solidarity, love, commitment, humanity and honesty".[97] President Maduro rejected the Catholic Church's response saying that they were trying to implement a "new Inquisition".[103] It was also encouraged by President Maduro for citizens of Venezuela to recite what he called a "poem" in order to follow the "values of Chavez".[99] President of the National Assembly, Diosdado Cabello, also criticized the Catholic Church saying they should worry about more important matters.[104]

Head of the Department of Latin America for Deutsche Welle, Uta Thofern, responded to the action saying that the "Bolivarian movement seems to stop being a political movement for the sake of becoming a cult fanaticism" and saying that since she was a German, she feared that the Bolivarian leaders "consciously used religious symbols and instruments, abusing the spiritual needs of people" in ways that were seen under "German dictatorships".[105] Ennio Cardozo, a political scientist at the Central University of Venezuela, states that acts like "Our Chávez" is the Venezuelan government's "effort to sustain its legitimacy".[106]

Dissemination

In low class neighbourhoods of Caracas one can come across these political grafittis.

Bolivarianismo uses emotional arguments to gain attention, exploit the fears (either real or imagined) of the population, create external enemies for scapegoat purposes, and produce nationalism within the population, causing feelings of betrayal for support of the opposition.[2] The images and messages promote ideological mobilization,[107] including Chávez as a "liberator", the positive effects of the Bolivarian Revolution (including social reforms), and power deriving from the people.[3] The overall goal of the Bolivarian propaganda machine is to reflect society's wants and goals for an improved Venezuela.[107]

The Bolivarian Revolution is advertised through all outlets: TV, radio, Internet (with websites like the Venezuelan Solidarity Campaign), magazines (like Viva Venezuela), newspapers, murals, billboards, memorabilia (action figures, T-shirts, posters), schools (through the lesson plans and books),[15] movies, symphonies (Orquesta Sinfónica Simón Bolívar), festivals, and public service vehicles (like buses and ambulances).[3] In Venezuela, "Hugo Chávez is everywhere", along with images portraying similarities to Simón Bolívar; the typical images that accompany the pro-socialist messages are the red star, Che Guevara portraits, Simón Bolívar portraits, red barrettes, Venezuelan flags, "evil" Uncle Sam, Uncle Sam as a snake, and Chávez with the superman logo.[3]

See also

References

  1. ^ Manwaring (2005), pp. 8–13.
  2. ^ a b Manwaring (2005), p. 11.
  3. ^ a b c d e Moloney, Anastasia (29 January 2007). "Photo Feature: Chavez's Propaganda". World Politics Review. Retrieved 10 March 2012. 
  4. ^ a b c d Grant, Will (November 23, 2010). "Venezuela bans unauthorised use of Hugo Chávez's image". BBC News. Retrieved April 26, 2012. 
  5. ^ Romero, Simon (February 4, 2011). "In Venezuela, an American Has the President's Ear". The New York Times. Retrieved April 26, 2012. 
  6. ^ a b Lakshmanan, Indira (27 July 2005). "Channeling his energies Venezuelans riveted by president's TV show". The Boston Globe. Retrieved 14 April 2012. 
  7. ^ a b c d "Annual Report of the Inter-American Commission on Human Rights 2013". Report. Inter-American Commission on Human Rights. Retrieved 2 May 2014. 
  8. ^ a b "Chávez y Dios soplaron para eliminar la sequía en Venezuela, afirma Maduro". Espacio 360. 10 May 2014. Retrieved 11 May 2014. 
  9. ^ "Maduro compares Chavez to Christ on 5-month anniversary of his death". Fox News Latino. 5 August 2013. Retrieved 29 April 2014. 
  10. ^ a b "Maduro: Diosito y Chávez soplaron las nubes y llegó la lluvia (Video)". La Patilla. Retrieved 11 May 2014. 
  11. ^ "A Year After His Death, Proof Hugo Chavez Is A God (According To Maduro)". Fox News Latino. 5 March 2014. Retrieved 30 April 2014. 
  12. ^ a b Manwaring (2005), p. 8.
  13. ^ a b McCaughan (2005), p. 89.
  14. ^ McCaughan (2005), p. 107.
  15. ^ a b Manwaring (2005), p. 10.
  16. ^ a b c Schoen (2009), p. 154.
  17. ^ Schoen (2009), p. 156.
  18. ^ Coronel, Gustavo (August 15, 2007). "Misreading Venezuela". Human Events. Cato Institute. Retrieved April 26, 2012. The intense propaganda machine installed by Chávez in the U.S. (that costs the Venezuelan Embassy well over a million dollars per year) is trying to sell U.S. public opinion on the idea that Hugo Chávez is universally loved by Venezuelans while the United States is bitterly hated. 
  19. ^ "Venezuela resumes fuel aid to US". BBC News. January 8, 2009. Retrieved April 26, 2012. Venezuela will continue to donate heating oil to some 200,000 low-income US households, reversing a decision to suspend supplies, officials say. ... When the scheme began four years ago, critics decried it as a propaganda stunt by President Chávez, aimed at annoying the Bush administration, and criticised Mr Kennedy for taking part. 
  20. ^ a b VÁSQUEZ S., ÁLEX (28 October 2014). "65% del dinero del Minci se utilizará en propaganda oficial". El Nacional. Retrieved 13 July 2014. 
  21. ^ a b "Gobierno gastará más en propaganda que en el municipio Libertador". El Nacional. 23 October 2014. Retrieved 24 October 2014. 
  22. ^ Morales, Maru (17 November 2014). "Con “m” de millardo se escribe hegemonía comunicacional". El Nacional. Retrieved 20 November 2014. 
  23. ^ a b Díaz, Sugey (15 October 2014). "El Minci “sigue siendo un ministerio de propaganda del PSUV”".  
  24. ^ "Maduro Elected Venezuela's Ruling Party Chief".  
  25. ^ a b "Comisión de Propaganda, Agitación y Comunicación del PSUV planifica agenda de acciones". Alba Ciudad. 28 August 2014. Retrieved 10 September 2014. 
  26. ^ a b "Comisión de Propaganda, Agitación y Comunicación del PSUV planifica agenda de acciones concretas". United Socialist Party of Venezuela. Retrieved 10 September 2014. 
  27. ^ a b "Comisión de Comunicación, Propaganda y Agitación". Partido Socialista Unido de Venezuela. Retrieved 24 October 2014. 
  28. ^ "Equipos estadales de Agitación, Propaganda y Comunicación del Psuv se instalarán este martes". Venezolana de Television. Retrieved 24 October 2014. 
  29. ^ Bogardus, Kevin (September 22, 2004). "Venezuela Head Polishes Image With Oil Dollars: President Hugo Chávez takes his case to America's streets".  
  30. ^ a b Kraft, Michael (24 July 2007). "Chávez Propaganda Machine". Charlotte Conservative. Retrieved 10 March 2012. 
  31. ^ Toothaker, Christopher (September 19, 2010). "Chávez foes face obstacles ahead of crucial vote". The Seattle Times (Associated Press). Retrieved April 26, 2012. 
  32. ^ McCaughan (2005), p. 196.
  33. ^ "Chávez bid to counter Hollywood". BBC News. June 4, 2006. Retrieved April 26, 2012. 
  34. ^ Sreeharsha, Vinod (November 22, 2005). "Telesur tested by Chávez video". Christian Science Monitor. Retrieved April 26, 2012. These clips bolster critics who claim the network is and will be a propaganda tool for Chávez. 
  35. ^ a b c "World Report 2012: Venezuela". The Human Rights Watch. Retrieved 14 April 2012. 
  36. ^ Manwaring (2005), p. 12.
  37. ^ McCaughan (2005), p. 95.
  38. ^ "Renovadas licencias a Venevisión, VTV y a tres emisoras AM". El Universal. 27 May 2007. Retrieved 14 May 2014. 
  39. ^ "Venezuelan channel RCTV to broadcast on cable, satellite". =BBC Monitoring. 9 July 2007. Retrieved 14 May 2014. 
  40. ^ Carroll, Rory (23 May 2007). "Chávez silences critical TV station - and robs the people of their soaps". The Guardian. Retrieved 10 March 2012. 
  41. ^ "Anti-Chavez Venezuelan TV Globovision pays $2.1m fine". =BBC News. 29 June 2012. Retrieved 14 May 2014. 
  42. ^ a b c Bowman, Michael (11 August 2010). "Venezuelan Muralists, Cartoonist, Paint Different Pictures of President Chavez". VOA. Retrieved 2 December 2014. 
  43. ^ Bodzin, Steven (12 October 2012). "Chávez reelection at risk as Venezuela's oil heartland moves on". Christian Science Monitor. Retrieved 2 December 2014. 
  44. ^ McCaughan (2005), p. 98.
  45. ^ "Se agotan las reservas de papel periódico". La Patilla. 7 September 2014. Retrieved 10 September 2014. 
  46. ^ "Maduro anuncia la creación de un periódico del Psuv (a que no le faltan los dólares)". La Patilla. 8 September 2014. Retrieved 10 September 2014. 
  47. ^ Morales, Maru (9 September 2014). "Presidente Maduro "aprobó" crear dos nuevos impresos pro gobierno". El Nacional. Retrieved 11 September 2014. 
  48. ^ "Partido oficialista tendrá su propio periódico para propaganda tras comprar Diario Vea". NTN24. 3 November 2014. Retrieved 8 November 2014. 
  49. ^ Nichols and Morse (2010), p. 326.
  50. ^ a b Ingham, James (November 1, 2007). "Venezuelan cinema, Chávez style". BBC News. Retrieved April 26, 2012. 
  51. ^ "News that's fit to print; A crackdown in Venezuela" (8858). The Economist Intelligence Unit. The Economist. 19 October 2013. Retrieved 27 July 2014. 
  52. ^ Marquez, Myriam (22 April 2002). "Oas Should Bite Bullet, Confront Venezuela's Chavez". Orlando Sentinel. Retrieved 27 July 2014. 
  53. ^ a b c d Dreir, Hannah (23 July 2014). "VENEZUELAN CONSPIRACY THEORIES A THREAT TO CRITICS". Associated Press. Retrieved 27 July 2014. 
  54. ^ a b Wallis, Daniel; Buitrago, Deisy (23 January 2013). "Venezuela's vice president says he's target of assassination plot". Reuters. Retrieved 27 August 2014. 
  55. ^ Romo, Rafael (24 February 2014). "Venezuelan president sees conspiracies". CNN. Retrieved 27 July 2014. 
  56. ^ Nelson (2009), p. 5.
  57. ^ Nichols and Morse (2010), p. 230.
  58. ^ Ore, Diego (2 June 2014). Chavista' school books stoke passions in Venezuela"'". Reuters. Retrieved 3 June 2014. 
  59. ^ a b "El chavismo reescribe la historia de Venezuela para adoctrinar a los niños". El Nuevo Herald. 25 April 2014. Retrieved 25 April 2014. 
  60. ^ a b Montilla K., Andrea (23 April 2014). "Hoy se inicia consulta nacional para el currículo educativo". El Nacional. Retrieved 24 April 2014. 
  61. ^ Obregon, Walter (24 April 2014). """Federación de Maestros: "Nuevo currículo busca rendirle culto a Chávez. El Universal. Retrieved 25 April 2014. 
  62. ^ "+AUDIO: Docentes estadales exigen aumento salarial y cese al adoctrinamiento". El Este Noticias. 18 March 2014. Retrieved 24 April 2014. 
  63. ^ "Denuncian que colectivos con proyectos políticos quieren participar en colegios". Globovision. 13 April 2014. Retrieved 13 April 2014. 
  64. ^ Anselmi, Manuel (2013). Chávez's children : ideology, education, and society in Latin America. p. 44.  
  65. ^ "Propaganda electoral muestra a un Hugo Chávez atlético". La Republica. 21 August 2012. Retrieved 29 April 2014. 
  66. ^ Cawthorne, Andrew (26 June 2012). "Venezuela election ads glorifying Chavez irk foes". Reuters. Retrieved 29 April 2014. 
  67. ^ "Hugo Chavez election propaganda fill Caracas streets". NBC News. 6 October 2012. Retrieved 29 April 2014. 
  68. ^ Dobson, William J. "The Ghost of Hugo Chávez". Slate. Retrieved 29 April 2014. 
  69. ^ Oppenheimer, Andres (24 March 2014). "Rigging Venezuela's April election". News (Tribune-Review Publishing Company). Pittsburgh Tribune - Review. 
  70. ^ Hayden, Craig (2011). Rhetoric of soft power : public diplomacy in a global context. Lanham: Lexington Books.  
  71. ^ "BOLIVARIANS IN THE OLD COUNTRY: CHAVEZ DOES EUROPE". Wikileaks. Retrieved 30 April 2014. 
  72. ^ "The endlessly quotable Hugo Chavez". Global Post. 5 March 2013. Retrieved 6 May 2014. 
  73. ^ "President Hugo Chavez Delivers Remarks at the U.N. General Assembly". Washington Post. 20 September 2006. Retrieved 1 May 2014. 
  74. ^ "Mission of the Bolivarian Republic of Venezuela". United Nations. Retrieved 1 May 2014. 
  75. ^ "Elías Jaua habría "reclutado" niños brasileños desde 2011 hacia Venezuela". NTN24. 18 November 2014. Retrieved 20 November 2014. 
  76. ^ a b Henderson, Victoria L.; Humire, Joseph M.; Menendez, Fernando D. "Canada on Guard: Assessing the Immigration Security Threat of Iran, Venezuela and Cuba".  
  77. ^ a b Maria Delgado, Antonio (23 November 2014). "El chavismo opera red latinoamericana de informantes". El Nuevo Herald. Retrieved 24 November 2014. 
  78. ^ "The Alba House Threat". Wikileaks. Retrieved 30 April 2014. 
  79. ^ Forero, Juan (30 September 2004). "Venezuela's government seeks to show that its oil riches are well spent".  
  80. ^ "FARA US Department of Justice" (PDF). US Department of Justice. Retrieved 2009-02-07. 
  81. ^ Melia, Michael (30 January 2006). "Venezuelan oil marks Chavez's latest bid to win over U.S.".  
  82. ^ Foreign Agents Registration Act - Venezuela Information Office - FARA fillings 29.08.04
  83. ^ Schoen, Douglas; Rowan, Michael (2009). The threat closer to home : Hugo Chávez and the war against America (Free Press hardcover ed. ed.). New York: Free Press.  
  84. ^ a b Clark, A.C. (2009). The revolutionary has no clothes : Hugo Chávez's Bolivarian farce. New York: Encounter Books.  
  85. ^ Miller, John J. (27 December 2004). "Friends of Hugo". National Review 56 (24): 36 – 37. 
  86. ^ Ortiz, Ana Maria; Vadum, Matthew. "Marxist Hugo Chavez Calls on Friends in America". Human Events 64 (10). 
  87. ^ Holland, Alisha; Brett, S.; Taraciuk, T.; Wilkinson, D.; Fillippini, L.; Loxton, J. (22 September 2008). "A Decade Under Chávez: Political Intolerance and Lost Opportunities for Advancing Human Rights in Venezuela". Human Rights Watch. Retrieved 2009-03-13. 
  88. ^ Venezuela Information Office, Monthly Review, 22 September 2008, The Truth Suffers in Human Rights Watch Report on Venezuela
  89. ^ Carroll, Rori (9 September 2008). "Human Rights Watch condemns Chávez's decade in power".  
  90. ^ opensecrets.org, Venezuela Information Office entry
  91. ^ "Lumina Strategies' filing to US DoJ Foreign Agent Registration Unit" (PDF). United States Department of Justice. Retrieved 2009-02-07. 
  92. ^ a b James, Ian (24 January 2013). "Hugo Chavez Personality Cult Flourishes In Venezuela". Huffington Post. Associated Press. Retrieved 7 September 2014. 
  93. ^ Gluesing, Jens; von Rohr, Mathieu (11 March 2013). "The Eternal Comandante: Hugo Chávez's Complicated Legacy". Spiegel Online. Retrieved 7 September 2014. 
  94. ^ "CONTROVERSY IN VENEZUELA OVER CHAVEZ PRAYER". Associated Press. 5 September 2014. Retrieved 7 September 2014. 
  95. ^ Mendez, Gustavo (14 April 2014). "Las escuelas bolivarianas y la resolución 058 fracasaron". El Universal. Retrieved 1 May 2014. 
  96. ^ a b c Valderrama, Judith (28 April 2014). "Se vende la imagen de Chávez como mesiánica y de Libertador". El Diario de Los Andes. Retrieved 1 May 2014. 
  97. ^ a b "La nueva inquisición arremete contra el "Chávez Nuestro" (+AUDIO)". Radio Nacional de Venezuela. 5 September 2014. Retrieved 10 September 2014. 
  98. ^ a b "Obispos condenan versión chavista del Padre Nuestro (Comunicado)". La Patilla. 3 September 2014. Retrieved 7 September 2014. 
  99. ^ a b Roper, Matt (3 September 2014). "Let us pray... to Hugo Chavez! Venezuela's Socialist party creates own version of the Lord's Prayer invoking the deceased leader". Daily Mail. Retrieved 9 September 2014. 
  100. ^ Romo, Rafael (3 September 2014). "In Venezuela, a 'sacrilegious' Lord's Prayer". CNN. Retrieved 7 September 2014. 
  101. ^ Villalobos, Cristina (4 September 2014). "El Chávez nuestro es una blasfemia". La Verdad. Retrieved 9 September 2014. 
  102. ^ Villalobos, Cristina (6 September 2014). "El Chávez nuestro es una burla". La Verdad. Retrieved 7 September 2014. 
  103. ^ "Maduro defiende el "Chávez Nuestro" y llama "nueva inquisición" a quienes criticaron". La Patilla. 4 September 2014. Retrieved 7 September 2014. 
  104. ^ """Diosdado arremete contra Urosa Savino por repudiar el "Chávez Nuestro. La Patilla. 5 September 2014. Retrieved 7 September 2014. 
  105. ^ Thofern, Uta (6 September 2014). "Comment: "Our Chávez" rather than an unfortunate metaphor". Deutsche Welle. Retrieved 8 September 2014. 
  106. ^ Rueda, Manuel (2 September 2014). Our Chávez, who art in heaven": Venezuelan leader now has his own prayer""". Fusion TV. Retrieved 7 September 2014. 
  107. ^ a b Turner (2007), p. 14.

Bibliography

  • Manwaring, Max G. (2005). "Venezuela's Hugo Chávez, Bolivarian socialism, and asymmetric warfare" (PDF). The Strategic Studies Institute. 
  • McCaughan, Michael (2005). The Battle of Venezuela. New York: Seven Stories Press.  
  • Miller, John J. (27 December 2004). "Friends of Hugo". National Review 56 (24): 36 – 37. 
  • Nelson, Brian A. (2009). The Silence and the Scorpion. Nation Books.  
  • Nichols, Elizabeth Gackstetter and Kimberly J. Morse (2010). Venezuela (Latin America in Focus). ABC-CLIO.  
  • Ortiz, Ana Maria; Vadum, Matthew. "Marxist Hugo Chavez Calls on Friends in America". Human Events 64 (10). 
  • Schoen, Douglas (2009). The Threat Closer to Home. New York: Free Press.  
  • Turner, Andrew (2007). Propaganda in Havana: The Politics of Public Space and Collective Memory in the Socialist City. Philadelphia: University of Pennsylvania. 

Further reading

  • "Chávez in driver's seat as he silences his critics". The New Zealand Herald (via LexisNexis). 10 March 2010. 
  • Lopez, Fernanda (October 11, 2007). "The Danger of Chávez’s Rhetoric".  

"Our Chavez, who art in heaven, on earth, in the sea and in us the representatives, hallowed be thy name, Thy legacy come, So we can bring it to towns here and there, Give us this day your light so it guides us every day, Lead us not into the tempation of capitalism, but deliver us from the evil of the oligarchy, and the crime of smuggling, Because the mother land is ours, and so is peace and life. Forever and ever amen. Long live Chavez!"[98][99]

The modified version, recited by Maria Uribe, a delegate of the Committee on Communication and Propaganda of PSUV-Táchira, read:[97]

At a Workshop on Socialist System Design Training gathering held by the PSUV on 1 September 2014, participants recited a modified version of The Lord's Prayer.

Centro Financiero Confinanzas, the third tallest building in Venezuela and seventh tallest in South America, draped with banners saying "Chávez Lives".

"Our Chávez" controversy

According to the Associated Press, "Chavez's legacy has taken on a religious glow in Venezuela" and that "[r]osaries adorned with Chavez's face, shrines and images depicting him with a Christian cross have become commonplace".[94] In 2014, those involved in education and the government's opposition accused Venezuela's new educational curriculum of making Chávez appear "messianic",[95][96] as the "liberator of Venezuela",[96] and like "the new God".[96] While saying the opposition celebrated the drought Venezuela was experiencing in early 2014, President Maduro said that the rainy season came because of "Chavez and God" saying that Chavez blew the clouds with God.[8][10]

Mural of Chávez and his ascension into heaven.

Religious image

In Venezuela, a cult of personality has been created around the late-President Hugo Chávez, where his supporters venerate him.[92] Latina American literary scholar at UCSB, Juan Lupi, sees parallels between the veneration of Chavez to that of Evita Peron in Argentina.[92] In a report about Chavez's funeral Spiegel Online wrote, "His last procession is also a TV marathon, presented in the tone of a sermon, during which Chávez, the freedom fighter Simón Bolívar and Jesus Christ merge into one person."[93]

Image of Hugo Chávez

A key part of VIO's function was responding to negative coverage of Venezuela in the US media. In addition to maintaining a public website and a blog, VIO promoted its views in the media in a number of ways, including issuing press releases and contributing articles, such as responses to the 2008 Human Rights Watch report[87] on Venezuela.[88][89] According to public records the VIO spent $379,000 on lobbying the US Congress in the years 2004 to 2007[90] and received about $4,308,400 from the Venezuelan government between May 2004 and August 2008.[84] In 2004 it also contracted public relations company Lumina Strategies to improve the image of Hugo Chávez and of the Venezuelan government in the United States, supporting and coordinating the media relations work of the VIO.[91]

The Venezuela Information Office (VIO) was a Washington, DC-based lobbying agency[79] that had a stated mission that was "to prevent US intervention in Venezuela" and to "improve the perception of Venezuela by the American people by managing the communication process through the media".[80] Founded in 2004 by the Venezuelan government[81] VIO was funded by the Venezuelan government and therefore registered with the United States Department of Justice under the Foreign Agents Registration Act, an act to deter foreign powers who sought economic or political advantage by influencing governmental decision-making.[82] Critics of the Venezuelan government state that the VIO was used for propaganda in the United States, stating that the VIO was used for one of Hugo Chávez's "modern propaganda techniques" and that they "distributed pro-Chávez flyers at anti-globalization rallies, arranged for delegations of activists to embark on 'reality tours' of Venezuela, and encouraged art-house theaters to show a propaganda movie on Chávez called The Revolution Will Not Be Televised".[83][84][85][86]

Venezuela Information Office (VIO)

United States

In another Wikileaks document, the United States Embassy in Peru alleged that the ALBA House Mission was set up in Peru to "spread Bolivarian propaganda via programs like the Venezuelan Miracle Mission". Marcial Maydana, director of Peru's ALBA House Mission "has publicly admitted that these programs include pro-Venezuelan ideological content and reportedly said he hopes to build "an axis of 'Bolivarianism' in Peru". A second ALBA Peru leader said the program was "part of the international bloc that promotes Hugo Chavez".[78]

Peru

In an El Nuevo Herald report, former Venezuelan intelligence officials from SEBIN presented evidence that the Venezuelan government allegedly worked through both the Patriotas Cooperantes and Mission Barrio Seguro programs to "promote their revolutionary ideology" through members of the programs.[77] Former SEBIN officials also stated that some members of the program were also "providing information on potential enemies of the revolutionary process".[77]

Ecuador

[76]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.