World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Yuri Krotkov

Article Id: WHEBN0001922961
Reproduction Date:

Title: Yuri Krotkov  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Charles Wood (playwright), People of the KGB, Wilfred Burchett, September 1963, Soviet writers
Publisher: World Heritage Encyclopedia

Yuri Krotkov

Yuri Vasilevich Krotkov (Юрий Васильевич Кротков, 11 November 1917 - 1982) was a Russian dramatist. Working as a KGB agent, he defected to the West in 1963.

Born in TASS and Radio Moscow. After World War II, he was an information officer in Berlin, Germany as a KGB agent. In 1956, he was selected to run the seduction operation against Maurice Dejean, the French ambassador to the USSR.

On 13 September 1963, feeling guilty for the suicide of Louis Guibaud, he defected in London, England. In 1964, he vouched for Yuri Nosenko. His information led to the exposure of John Watkins. In 1969, he moved to the United States and became a novelist. He wrote I Am From Moscow (1967), The Red Monarch: Scenes From the Life of Stalin (1979), and The Nobel Prize (1980).


  • Wilfred Burchett 1
  • See also 2
  • References 3
  • External links 4

Wilfred Burchett

In November 1969, Krotkov testified before the U.S. Senate Subcommittee on Internal Security that Burchett had been his agent when he worked as a KGB controller. Other agents he named included Jean-Paul Sartre and John Kenneth Galbraith.[1] He claimed that Burchett had proposed a "special relationship" with the Soviets at their first meeting in Berlin in 1947. Krotkov also reported that Burchett had worked as an agent for both Vietnam and China and was a secret member of the Communist Party of Australia. For his part, Burchett critic Tibor Méray alleged that he was an undercover party member but not a KGB agent.[2]

The returning dissident Vladimir Bukovsky was able to gain access to formerly secret documents in Moscow in 1992, and was able to copy them, including those concerning Burchett.[3][4] According to communist propaganda expert Herbert Romerstein, these documents reveal that in July 1957 the KGB advised the Central Committee of the Communist Party that their agent Burchett had become Moscow correspondent of pro-communist newspaper National Guardian. As the newspaper could not afford to pay him a salary, KGB requested an immediate payment of 20,000 rubles and a monthly subsidy of 3000 rubles. Burchett resigned from National Guardian in 1979 when the newspaper took the side of Chinese and Cambodian communists against the Soviet and Vietnamese communists.[4] Robert Manne gave a similar account in 2013.[5] Manne writes: "Every detail in the KGB memorandum is consistent with the Washington testimony of Yuri Krotkov. It now turns out that he was not a liar and a perjurer, but a truth-teller."[5] KGB archives indicate that in 1957 Burchett was receiving monetary compensation for his services.[6]

See also


  1. ^ Ben Kiernan (ed.), Burchett: Reporting the Other Side of the World, 1939–1983, Quartet Books, London, 1986, p. 296.
  2. ^ Tibor Méray, On Burchett, Callistemon Publications, Kallista, Victoria, Australia, 2008, pp. 92–93, 198, 202-203.
  3. ^ Russian Presidential Archives, File b2/128gs
  4. ^ a b  
  5. ^ a b Robert Manne "Wilfred Burchett and the KGB", The Monthly (Australia) No.92, August 2013
  6. ^ Solzhenitsyn Archives, Foreign Policy in Russian: Пост. С-та ЦК. По ходатайству КГБ выдано единовременное пособие (20 тыс руб) и установлена ежемесячная субсидия корреспонденту газеты "Нейшенел гардиен" (орган американской прогрессивной партии) Берчетту. Translation: At the request of the KGB, Central Committee of the CPSU issues a lump sum payment (20,000 rubles), and a monthly subsidy to the correspondent of the newspaper National Guardian (publication of the American Progressive Party) Burchett.

External links

  • False Friend - TIME

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.